معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد:
ایرانیان خارج از کشور، اتباع خارجی و بازماندگان از تحصیل، مخاطبان مدرسه مجازی هستند
اساسنامه «مدرسه مجازی» تصویب و ابلاغ شد که بنابر اظهارات معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، ۵ گروه اعم از خارجیان علاقهمند به تحصیل در نظام آموزشی ایران، ایرانیان خارج از کشور، اتباع خارجی داخل ایران، بازماندگان از تحصیل و بزرگسالان بالای ۱۸ سال، مخاطبان اصلی این مدارس هستند که قرار است به صورت «غیردولتی» و با پرداخت «شهریه» اداره شوند. لکن آموزش و پرورش موظف است از بازماندگان از تحصیلی که توان مالی ندارند، برای تحصیل در این مدارس حمایت کند.
موسیالرضا کفاش با اشاره به تصویب و ابلاغ اساسنامه مدرسه مجازی با هدف افزایش پوشش تحصیلی دانش آموزان و با اولویت بازماندگان از تحصیل و نیز ایجاد فرصت های برابر آموزشی با بهره بردار از فناوری های نوین،، توضیحاتی ارائه کرد و گفت: آموزش و پرورش همیشه تاکید بر آموزش حضوری دارد و معتقد است دانش آموز باید در فضای مدرسه و کلاس درس حضور داشته باشد چرا که فقط بحث آموزش مطرح نیست و یادگیری فقط مربوط به مسائل درسی نمیشود، تعاملاتی که دانش آموزان با دوستان در مدارس دارند و همچنین معلمان و عوامل مدرسه، به نوعی به یادگیری دانش آموز کمک میکند و باعث میشود آنها موقعیتهای مختلف را تجربه کنند لذا تاکید ما بر حضور دانش آموزان در فضای مدرسه است تا در تعامل مستقیم با معلم و مدرسه یادگیری برای آنها میسر باشد.
وی افزود: اما در جهان امروز استفاده از فناوری های نوین و آموزشهای الکترونیکی و فضای مجازی جزء جدایی ناپذیر آموزش و پرورش است و نمیتوانیم نسبت به اینها بیتفاوت باشیم، ضمن اینکه در یکسری از موقعیتها و شرایط ایجابی، ناگزیر به ارائه آموزشهای غیرحضوری برای عقب نماندن از عرصه تعلیم و تربیت هستیم که آن را در دوره کرونا تجربه کردیم. بنابراین از دوره کرونا به بعد، آموزشهای مجازی به نوعی مکمل آموزشهای حضوری شد و به دنبال آن، معلمان از آموزشهای مجازی برای تکمیل امر آموزش حضوری استفاده میکنند.
ایرانیان خارج از کشور، اتباع خارجی و بازماندگان از تحصیل، مخاطبان مدرسه مجازی هستند
کفاش با تاکید بر اینکه با تشکیل مدارس مجازی نمیخواهیم مدارس حضوری را تعطیل کرده و صرفا به سمت آموزشهای مجازی برویم اظهار کرد: مدارس مجازی که اساسنامه آن در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شده برای گروههایی اعم از «خارجیان علاقهمند به تحصیل در نظام تعلیم و تربیت در ایران»، «ایرانیان خارج از کشور» که امکان حضور در مدارس و آموزشهای حضوری را ندارند، «اتباع خارجی داخل ایران» که متقاضی تحصیل در نظام آموزش و پرورش ایران هستندد و «دانش آموزان بازمانده از تحصیل» مانند کودکان کار که امکان حضور در کلاس های درس را ندارند. البته لازم به ذکر است که آموزش و پرورش بر برگرداندن این دسته از دانش آموزان به فضای مدرسه و درس تلاش می کند و اولویت اصلی ما این است که حتی بازماندگان از تحصیل بتوانند در کلاسهای درس از آموزشهای حضوری بهرهمند شوند اما اگر به هر دلیلی امکان حضور اینها مهیا نشد، نباید از تحصیل باز بمانند. دسته دیگر «بزرگسالان بالای ۱۸ سال» هستند که میتوانند از آموزشهای این مدارس بهرهگیرند.
ایجاد مدرسه مجازی به معنای تعطیلی مدارس حضوری نیست
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تاکید دوباره بر اینکه ایجاد مدرسه مجازی به معنای تعطیلی مدارس حضوری نیست چرا که این مدارس مخاطبان خاص خود را دارد و براساس مصوبه، گروههای یاد شده میتوانند از آموزشهای مدارس مجازی استفاده کنند، اعلام کرد که چنانچه مدارس عادی به اقتضای شرایط امکان ارائه آموزش های حضوری برای ادانش آموزان را نداشته باشند و یا متقاضی ارائه آموزش های فوق برنامه باشند می توانند از خدمات مدرسه مجازی استفاده کنند.
وی اظهار داشت: هم اکنون مدارس عادی هم در امر آموزش از هر دو روش حضوری و مجازی برای تعلیم و تربیت دانش آموزان استفاده می کنند لکن همانطور که اشاره شد مدارس مجازی برای گروههای خاصی است که امکان حضور در مدارس را ندارند که البته این خدمات در راستای اجرای عدالت آموزشی و ارائه فرصت برابر آموزش برای همه مخاطبان تعلیم و تربیت است.
مدارس مجازی به صورت «غیردولتی» اداره و طبق قانون برای آنها «شهریه» تعیین میشود
کفاش در پاسخ به این سؤال آیا ارائه آموزش در این مدارس مشمول دریافت «شهریه» است؟ پاسخ داد: مدارس مجازی براساس آنچه در اساسنامه تعریف شده است به صورت «غیردولتی» خواهند بود و براساس قانون تاسیس مدارس و مراکز غیردولتی که مصوب مجلس شورای اسلامی است، اداره خواهند شد؛ البته در اساسنامه پیشبینی شده که در صورت صلاحدید وزیر و تایید شورای عالی آموزش و پرورش، راه اندازی مدرسه مجازی به صورت دولتی بلامانع است. لکن عمدتا این مدارس به صورت غیردولتی اداره میشوند و تعیین شهریه بر اساس مقررات خواهد بود.
وی در پاسخ به این سوال که دریافت شهریه از کودکان بازمانده از تحصیل و کودکان کار برای تحصیل در این مدارس ناقض اصل عدالت آموزشی به دلیل عدم توان مالی این کودکان برای پرداخت شهریه است، اظهار کرد: در اساسنامه مدارس مجازی یکی از گروههایی که میتوانند از آموزش در مدرسه مجازی استفاده کنند بازماندگان از تحصیل هستند که عمدتا جزو اقشار بیبضاعت می باشند و توان پرداخت شهریه و تهیه تجهیزات را ندارند که البته در اساسنامه، وزارت آموزش و پرورش موظف شده است نسبت به پیش بینی هزینه های این گروه از دانش آموزان در لایحه بودجه سالانه اقدام کند.